lördag 30 oktober 2010

Mosshjärta och pimpat fågelbord

I dag var vi ut till stugan över dagen. Hade inga särskilda planer men när vi kom dit började inspirationen flöda. Det började med att H ville göra ett mosshjärta, vi hade inget hönsnät så han började med en egen variant av stomme. Det gick tydligen så där, för efter en stund var det inget kul längre... Vi gick ner till grannen och där fann vi en hel rulle hönsnät som vi fick ta men då hade ju inspirationen till det redan gått över. Så mossproduktionen fick jag ta över. Mina första mossprydnader, ett hjärta och en mossboll, blev till slut så här.





Finns kanske lite mer att önska gällande formen men som sagt det var ju första försöket.

H gick istället vidare och började snickra på ett fågelbord (som någon hade önskat sig att ha utanför stugfönstret). Det fanns bara spillvirke att tillgå så själva stommen var han inte jättenöjd men efter lite fix fick slutresultatet till slut förevigas. Så klart att även fåglarna ska ha det lite mysigt.





Som ni ser så kom ju mossan till användning som tak i alla fall. Så nu får vi hoppas att även småfåglarna hittar till Eskilstunas snyggaste matbord.

7 kommentarer:

  1. Jättecharmigt fågelhus! Kul med mossan och jag tror säkert fåglarna gillar det, ser ju naturligt ut. Kom på att jag borde köpa solrosfrö till de små. När jag städade i vedboden idag så hittade jag några talgbollar som jag hängde ut, de är ju alltid något.

    Fina mosshjärtan :) Jag gillar verkligen mossa och var i skogen bakom huset idag och plockade nytt till mina "korgar och krukor" jag gjort i hönsnät, som nu står på pynt därute. Var ju himla skönt väder och jag behövde bara ha tröja och stövlar, ingen mössa ;)
    Hoppas på en fin dag i morgon med så jag kan få de sista lökarna i jorden.
    På tal om lökar, så var det en jättefin bild du hade med i tävlingen! Du har blivit duktig på att fota, man lär sig liksom undertiden :)

    Ha en fortsatt helg, kram :)

    SvaraRadera
  2. Hmm va ska man säga? Jag är inte direkt känd för att ljuga......Ni har lyckats få tag på fin mossa:) Håller tummarna för att småfåglarna hittar dit!
    Kram till er båda, och vet ni vad....övning ger färdighet!

    SvaraRadera
  3. Visst är det skönt att bara få prova på o göra saker på egen hand.... o ibland får man till det ;-) Härligt när det åtmindstone är uppehållsväder dessa dagar.
    Ha en skön söndag
    Nina

    SvaraRadera
  4. En riktigt kreativ dag! Mossa och mossiga pynt är ju hur snyggt som helst. Jag brukar köpa mina. Har försökt mig på att göra en boll en gång, men det var inte lätt;-D
    Som tur var funkade våra kortautomater igår. Det är inte kul när dom strejkar, men man börjar vänja sig att det är strul vid jul och så. Det värsta är ju att folk är som himla uppstressade då!
    Ha en fin söndag! Blir det mer pyssel måntro..... /Anette

    SvaraRadera
  5. Så förbaskat läckert...rena rama Julstugan till de små fåglarna..bollen blev ju pricken över i.ett..kan riktigt se fåglarna gunga av hjärtats lust..ha det så gått..Maria

    SvaraRadera
  6. ...att det var tjusiga "installationer"!
    Nästa gång så får man väl se några bilder med småfåglar som festar på nått gott!?

    SvaraRadera
  7. Jag tror också på det, att övning ger färdighet och därför ger jag inte upp med att göra en egen dörrkrans, i år ska jag dessutom ha två stycken, helst likadana. :)
    Det är väl en del charm i att göra det personligt och det kan man kalla erat söta fågelbord!

    SvaraRadera