måndag 28 december 2009

Misslyckat och lyckat 2009.

Så här på årets sista dagar är det ju dags att reflektera över året som gått. Tänkte att jag skulle försöka mig på att välja två bilder som jag tycker att jag har lyckats respektive misslyckats med i år. Många bilder har det ju blivit under året så valet var ju inte alldeles självklart. Jo, den mest misslyckade bestämde jag mig för ganska snabbt men den lyckade var inte lika enkel. Jag blir ganska petig när jag granskar mina egna bilder, ser någon liten grej som inte borde varit med på bild eller en liten oskärpa någonstans. Det är ju märkligt, tittar jag på andras foton så tänker jag inte alls på samma sätt på såna saker, då kan jag till och med tycka att det just är den lilla saken som gör hela bilden.

Men åter till mitt lilla tema.
Här är Haspets mest misslyckade bild 2009.



Nu tänker ni kanske att "den var ju inte så dålig", nej kanske inte om jag hade tänkt att fota en vacker blå himmel och en del av ett träd. Men ser ni kungaparet?? Nej just det. Det var nämligen dom jag skulle fota när dom var här för att fira Eskilstunas 350-årsjubileum. Vi hade inget för oss och gick ut för att se när kungaparet skulle åka igenom stan. Efter en stund kom följet farande, först en turistbuss och sen alla limousinerna. Jag siktar in mig på den första limon och tar upp kameran i högsta hugg för att få ett litet minne, zoomar in och tänker att det här kommer att bli bra. Först kör bussen långsamt förbi och sen närmar sig dom bakomvarande bilarna som jag siktat in mig på. Då frågar H. mig vad jag ska fota, kungaparet sitter ju i bussen. Fort som sjutton vänder jag mig om och tar en snabb bild mot bussen, och ja resultatet ser ni här ovan.
Så denna bild blev mitt minne av kungabesöket på nationaldagen den sjätte juni.

Att välja den bästa bilden var som sagt lite knepigare. Att det skulle bli något med inriktning mot blommor kändes ganska självklart eftersom nittio procent av alla mina bilder föreställer blommor, träd eller andra växter. Till slut föll valet på en av mina favoriter bland blommor, nämligen en knopp av Magnolia.



Minns att det var en ganska gråkall dag när jag tog denna bilden vid Fors kyrkopark. Tycker att det passade väldigt bra att Magnolian fortfarande har pälsen på sig som skydd mot eventuella frostnätter. Bilden togs den sextonde april i år. Tycker att jag fick till skärpan precis som jag ville och känner mig faktiskt ganska nöjd med denna bild.

Vore kul om flera ville anta denna utmaning för att se vilka bilder ni är mest och minst nöjda med under detta år. Det blir troligen en del letande och bläddrande men det är himla kul att få en genomgång. Kanske är det helt självklart vilka bilder ni väljer? Eller är det så att alla mindre lyckade bilder raderas omedelbart?

12 kommentarer:

  1. Vilken kul greg skall se om jag hittar något.
    Kanske jag hänger på.
    Din sämsta bild är ju hel kul tycker jag och med den storyn så blir den inte längre den sämsta tycker jag.
    Magnolia knoppen är som du säger UNDERBAR.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  2. *ler* nä jag kan inte se kungaparet, men vad trevligt att det var så fint väder när dem kom på besök i a f. Det har du förevigat!

    Den andra bilden är helt enastående. Så mjuuuuk!

    SvaraRadera
  3. Paparazzi blir du nog aldrig ;-) men det är det ju så många som är ändå.....
    Helt underbar bild av magnoliaknoppen!
    Jag har en sån också, men den skulle nog platsa som min sämsta :-( tagen med en dålig mobilkamera utan skärpa.....
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  4. Men visst kommer du med bildens hjälp minnas kungaparets besök ändå ;P Magnolian är underbar!!! Jag gillar också att den fortfarande har vinterrocken på. Jag får nog problem med att hänga med på temat. Här raderas alla mindre lyckade bilder omedelbart. Ha det gott / gittan

    SvaraRadera
  5. Undras om man kan skicka tankar genom cybervärlden...för i morse var min tanke att lägga upp min favoritbild från året som gått...men nu hoppar jag på din utmaning...ska bara leta lite först...återommer
    Maria

    SvaraRadera
  6. Hej igen..nu e det ändrat till Haspets lilla blommiga...å kom på att jag inte ändrar på Trädgårdsdagbok..Ha det..Maria

    SvaraRadera
  7. Hehe, ja det var roligt. När jag såg första bilden tänkte jag precis som du skrev att det ju inte var så dåligt. Bilden lämnade plats för egen tanke och reflektion. Men det är klart... något kungapar dök inte upp i mina egna tankar. :-) Magnoliaknoppen är förstås fantastisk. Snart är det dags att beskåda dem live igen.

    SvaraRadera
  8. Hihi, njae nåt kungapar såg jag inte, härligt att du bjuder på dig själv, vi har nog alla några såna foton, fniss
    Kram Gunilla i Singapore

    SvaraRadera
  9. Fniss...blå himmel är ju vackert och påminner mig om ljusa och soliga dagar :)
    Men, Magnolian är ju underbar, suck.. om den ändå gick att övervintra här uppe i norr!
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!/ Bea

    SvaraRadera
  10. Ja det var en kul idé med det tema som du har tagit upp här. Väldigt fin bild på knoppen av Magnolian. Fin komposition av den också.

    God fortsättning på 2010!

    SvaraRadera
  11. Huh - vet inte om jag vågar visa mina mest misslyckade bilder. Det är ju skärpa på himlen i alla fall, även om jag förstår att du hoppats på något annat. Magnoliaknoppen är bara så läcker!
    Eva

    SvaraRadera
  12. Shit försvann min kommentar eller??? Sammanfattat- ville bara berömma din fina bild av iskristaller och önska en trevlig helg! kram /Annika

    SvaraRadera