lördag 8 oktober 2011

Vemodigt men väldigt skönt

Idag har vi plockat bort det sista av sommarens rester här på landet. Möbler och dynor har burits in och krukor har tömts på det som en gång var sommarblommor. Varje år när det är dags för detta känner jag ett vemod, men ett skönt och rofyllt sådant. Jag vet att många tycker att vemod är en jobbig känsla men jag tycker att det är ganska njutningsfullt. Nu är det dags för tända ljus och lugn musik, så här års blir det mycket av både Eva Dahlgren och Peter Le Marc för min del, för mig hör det ihop med hösten

När det mesta är undanplockat utomhus måste man ju ändå piffa upp tillvaron lite och göra höstfint på bordet. Detta arrangemang gjorde H. för några veckor sen och det pryder ju verkligen sin plats på utebordet som vi byggde i somras.



I natt har det hotats med frost och då var det ju också klart att man måste ta hand om det som fortfarande blommar och ställa i en vas på matbordet i stugan.



Det blev rosenskära, vanliga astrar, höstastrar och kärleksört. Det blir nog en av årets sista plockade buketter.



Önskar er alla en fortsatt härlig helg.

4 kommentarer:

  1. Attan också...jag borde väl så klart plocka in en bukett jag med idag:( Har varit så upptagen av mina chilesar så jag har totalt förträngt frostrisken.

    Så fint ni har det på bordet i stugan!
    Nu tänder vi ljus och njuter av hösten....Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Underbar bukett och bordsdekoration! Försökte faktiskt hitta en sån där lila prydnaskål när vi var ute och åkte igår, men det sprack.....Får göra ett nytt försök idag.
    Här har vi inte haft någon frost ännu, även om det var rätt kyligt igår. Bara 10-12 grader på dagen. Vad det var i natt har jag inte en aning om men det var plus i alla fall. Ska börja ta in lite växter idag och i morgon.

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att jag var ute och räddade mina favoritpellisar och röda oxalis, igår kväll innan jag gjorde natt! Här ute i Bälgviken var det 4 minus under de tidiga morgontimmarna.
    Vemodigt, men samtidigt skönt, som du skriver, att städa undan sommaren. Tur att det ändå känns så mysigt att få sitta i stugvärmen och tända ljus.
    Ha de bra!

    SvaraRadera
  4. Måste vara skönt att ha kommit så långt och visst är det härligt med lite höstfägring i krukorna, det piggar upp tycker jag. Ha det gott!

    SvaraRadera